Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach

Sobota, 2024-04-27

Imieniny: Sergiusza, Teofila

Wycieczka do Kopalni Soli

29 września 2022 r. dzieci z grupy "Smerfy" i "Odkrywcy gwiazd" zwiedziły bezcenny zabytek kultury materialnej świata, wpisany w 1978 roku na Pierwszą Listę Dziedzictwa UNESCO – Kopalnię Soli „Wieliczka”.

Największym wyzwaniem było pokonanie 380 schodów, które prowadziły w nieznane. Pomimo wcześniejszych obaw wszystkim udało się dojść do podziemi skrywających różne tajemnice. Dzieci odważnie podążały za przewodnikiem słuchając ciekawych opowiastek i legend związanych z kopalnią.  Przez cały czas sprawdzały znaki umieszczone na trasie, informowały przewodnika w który korytarz należy wejść. Przedszkolaki były bardzo zainteresowane oraz gotowe do odkrywania różnych solnych sekretów. Bez problemu odnalazły Solizaury, krasnoludki Soliludki oraz Solonie. Spacerując po wyznaczonej podziemnej trasie poznały  dawne narzędzia i maszyny górnicze, które służyły w przeszłości do wydobywania i transportu soli.  Duże wrażenie wywarły na dzieciach jeziora solankowe oraz solne ściany przybierające różnorodne formy. Wędrując podziemnymi krętymi korytarzami, podziwialiśmy liczne komory i kaplice wykute w soli, w tym najbardziej znaną, piękną i niepowtarzalną kaplicę Św. Kingi - patronki naszej szkoły.

Na końcu trasy, trochę zmęczeni i głodni mali turyści, zjedli swoje II śniadanie w kopalnianej restauracji, dzieląc się przy  tym swoimi wrażeniami. Następnie pożegnaliśmy się z bardzo sympatycznym przewodnikiem i super szybką windą wyjechaliśmy na powierzchnię. Korzystając z dobrych warunków atmosferycznych wyruszyliśmy na spacer i udaliśmy się do Tężni Solankowej, zwanej inhalatornią solankową. Siedząc na ławeczkach słuchaliśmy szumu wody, spływającej po drewnie i gałązkach tarniny, a solna mgiełka powodowała, że mogliśmy oddychać pełną piersią. Ten solny aerozol podobny do tego znad brzegu morza, wspiera leczenie chorób dróg oddechowych oraz pomaga oczyścić drogi oddechowe z zanieczyszczeń, jakie codziennie wdychamy.

To była fascynująca przygoda, pełna wrażeń i niezapomnianych chwil. Na pewno tam jeszcze powrócimy.