Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
W roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 4 im. E. J. Jerzmanowskiego w Wieliczce w zakresie wymiany i realizacji innowacji pedagogicznych.
Pani Elżbieta Ryznar, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 4 w Wieliczce, napisała i zrealizowała w swojej placówce niezwykle ciekawą i atrakcyjną dla dzieci innowację pedagogiczną pt.: „Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb”. Formą pracy, jaką pani Elżbieta Ryznar zastosowała w niniejszej innowacji, było głównie utożsamianie się uczniów z bohaterami dzieła literackiego. Dzieci przeobrażały się w krasnoludy, elfy, gobliny i trolle i poznawały świat fantasy „od wewnątrz”.
Głównym celem innowacji było:
- zapoznanie uczniów ze światem fantasy, opisanym w powieści J.R.R. Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem” za pomocą metod aktywizujących;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- zachęcenie ucznia do identyfikacji z bohaterami lektury;
- kształtowanie kreatywności i twórczego myślenia, rozwijanie motywacji do pracy;
- podniesienie motywacji do nauki;
- uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego;
- motywowanie nauczycieli do poszukiwania bardziej atrakcyjnych metod pracy podczas omawiania lektur.
Innowacja zrealizowana przez panią Elżbietę Ryznar spotkała się z dużym zainteresowaniem nauczycielki języka polskiego ze Szkoły Podstawowej im. św. Kingi w Podstolicach, i Joanny Tebień, która zwróciła się z prośbą do autorki o możliwość przeprowadzenia tego projektu wśród uczniów klas z Podstolic. Pani Elżbieta Ryznar wyraziła zgodę. W zamian pani Joanna Tebień przekazała Szkole Podstawowej nr 4 w Wieliczce swoją innowację pedagogiczną „Kurtyna w górę, czyli ortografia na scenie” do realizacji na lekcjach języka polskiego.
Realizacja innowacji pedagogicznej pani Elżbiety Ryznar „Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb” została podzielona na sześć dni. Każda z części odpowiadała innym miejscom akcji i wydarzeniom z lektury. Były to: kolacja u Bilbo Bagginsa, jaskinia trolii, spotkanie z goblinami, wędrówka przez Mroczną Puszczę, ucieczka przed pająkami, oko w oko ze Smaugiem. Wejście w role bohaterów wywołało u uczniów wiele emocji, które pomogły im zrozumieć postępowanie postaci i ich motywacje. Szczegółowa lektura odpowiednich fragmentów książki poprzedzająca realizację poszczególnych etapów innowacji pozwoliła im na dokładne zapoznanie się realiami świata przedstawionego. Uczniowie pracowali w grupach i parach, a także indywidualnie. Często korzystali z różnych technik dramowych, pomysłowo aranżując różne sceny przy użyciu bardzo prostych rekwizytów znajdujących się w sali i elementów własnych ubrań. Drewniana linijka służąca do rysowania na tablicy podczas matematyki stawała się laską Gandalfa, a kaptury bluz przeobrażały się w kaptury ubrań krasnoludzkich. Uczniowie uwierzyli także, że drabinki w sali gimnastycznej to drzewa Mrocznej Puszczy, tunel z materiału to rwąca rzeka, a ławeczki z przeszkodami to w istocie skały i głazy. Uczniowie przebrani za postacie fantastyczne musieli zrozumieć, kim są ich bohaterowie, jak wyglądają, jak się zachowują, co nimi kieruje, jakie mają cele, radości i kłopoty. W ten sposób uczniowie mieli niepowtarzalną okazję, aby utożsamić się z bohaterami znanej lektury i skutecznie ją zapamiętać.
Dziękujemy pani Elżbiecie Ryznar ze Szkoły Podstawowej nr 4 za udostępnienie innowacji pedagogicznej „Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb” do realizacji na lekcjach języka polskiego w Szkole Podstawowej w Podstolicach.
Podstolice 2015
Tekst i zdjęcia: Joanna Tebień, realizator innowacji Elżbiety Ryznar „Hobbit, czyli wyprawa po smoczy skarb”