Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-05-18

    Imieniny: Alicji, Edwina

Poznajemy zawody - grupa „Smerfów”

  W tym tygodniu skupiliśmy się na poznawaniu różnych zawodów. Jako pierwszy w naszym przedszkolu pojawił się zawód pielęgniarki. Zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania wiersza A-A. Bednarek pt. „Zostanę pielęgniarką”,  rozmawialiśmy na temat treści wiersza.

  Rozpoznawaliśmy atrybuty pielęgniarki. Poznaliśmy zasady prawidłowego odżywiania się, jak dbać o czystość osobistą oraz o czystość otoczenia. Kolejnym elementem tego zawodu jest udzielanie pomocy drugiemu człowiekowi. Dlatego poznaliśmy apteczkę oraz jej wyposażenie: gazy, bandaże, przylepce, chusty, folie NRC, nożyczki. Następnie omówiliśmy jak postąpić w sytuacji zagrożenia życia oraz jak prawidłowo wezwać pomoc. Każde dziecko mogło spróbować swoich sił w robieniu prostych opatrunków. W drugiej części zajęć odwiedziliśmy gabinet szkolnej pielęgniarki, poznając jego wyposażenie oraz czynności jakie wykonuje szkolna pielęgniarka, a na zakończenie zajęć wykonaliśmy małą sesję zdjęciową z opaskami, które stworzyliśmy na zajęciach oraz wielkim termometrem.


  Kolejnym poznanym zawodem był zawód ogrodnika, który zajmuje się głównie uprawą i pielęgnacją roślin. Przypomnieliśmy sobie warunki jakie muszą być spełnione, aby mogły żyć rośliny. Poznaliśmy narzędzia jakie używa: piły, sekatory, nożyce, szczotki, miotły, łopaty, węże ogrodowe czy grabie. Pogoda pokrzyżowała nam plany.. dlatego Pan Stanisław i Pani Bożena zaprezentowali nam cięcie gałęzi na korytarzu. Zajęcia praktyczne, podczas których sadziliśmy kwiaty przyniosły naszym przedszkolakom ogrom radości i uśmiechu. W ramach innowacji pedagogicznej „Kodowanie jest fajne” dzieci stworzyły trasę ogrodnika z roślinką do ziemi i łopatki. Rysowały samodzielnie kolorowe linie, a później obserwowały, jak ozobot ją pokonuje i zmienia kolory. 


  Kolejny zawód jaki mieliśmy okazje poznać to zawód ekspedientki. Zaczęliśmy od pytania - kto pracuje w sklepie? - rozmawialiśmy na ten temat na podstawie ilustracji przedstawiających dwa rodzaje sklepów - mały (osiedlowy z ekspedientką) i supermarket.  Próbowaliśmy wskazać różnice i podobieństwa. Wspólnie nazywaliśmy osoby pracujące i kupujące w sklepie (ekspedientka, kasjer, kasjerka, klient). Poznaliśmy różne rodzaje sklepów, staraliśmy się je nazwać przypisując do nich odpowiedni podpis. Pomogliśmy też dzieciom, które zgubiły swoje torby z zakupami znaleźć je na podstawie ich list zakupów. W innej zabawie dydaktycznej uczyliśmy się odczytywać listy i wkładać zawarte na nich produkty do odpowiedniego koloru koszyków, dzięki czemu ćwiczyliśmy umiejętności matematyczne oraz rozwijaliśmy percepcję wzrokową. Największą przyjemność i radość sprawiła nam zabawa tematyczna w sklep, która przebiegała według naszego pomysłu. Wchodząc w różne role pamiętaliśmy o tym jak się zwracać do klientów i do sprzedawców. Podczas zabawy w sklep pamiętaliśmy również o przestrzeganiu zasad kulturalnego zachowania się w sklepie - staniu w kolejce oraz stosowaniu zwrotów grzecznościowych: “proszę”, “dziękuję”, “dzień dobry”, “do widzenia”.


  Ostatni dzień tygodnia był bardzo muzyczny, ponieważ poznawaliśmy zawód muzyka. Dzieci poznały co należy do czynności piosenkarza, kompozytora, dyrygenta, czy instrumentalisty oraz czy łatwo jest wykonywać te zawody. Mieliśmy okazje poznać kilka instrumentów: cymbałki, flet, grzechotki, instrumenty klawiszowe. Próbowaliśmy stworzyć orkiestrę. Każdy mógł spróbować swoich sił na klawiaturze keybordu, ćwicząc wszystkim znane: „do, re, mi, fa, sol, la, si, do”.  Na zakończenie dnia wykonaliśmy prosty instrument muzyczny - grzechotkę.


Tekst: A.M
Foto: A.M