Czwartek, 2024-04-25
Imieniny: Jarosława, Marka
Czwartek, 2024-04-25
Imieniny: Jarosława, Marka
W roku szkolnym 2015/2016 pani Izabela Wawrzyk, nauczycielka wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej im. św. Kingi w Podstolicach, napisała i zrealizowała zaakceptowana przez Kuratorium Oświaty w Krakowie, innowację pedagogiczną pt.: „Szachobranie, czyli uczymy się od siebie nawzajem”.
W roli instruktora, czyli nauczyciela gry w szachy, wystąpił uczeń klasy V, Florian Wrona, odnoszący wiele sukcesów w poważnych konkursach szachowych. W innowacji wzięli udział wszyscy uczniowie klasy V. Po wdrożeniu innowacji przeprowadzono klasowy turniej szachowy. Podczas rozgrywek stwierdzono, że każdy uczestnik innowacji potrafi:
Uczniowie podeszli do nauki gry w szachy z wielkim zaangażowaniem, a do coraz trudniejszych zadań szachowych – z ambicją i skupieniem. Uczeń klasy V, który wystąpił w roli instruktora, tłumaczył kolegom i koleżankom zasady gry w sposób przystępny i zrozumiały. Dzieci nie miały oporów, aby przyznać się przed rówieśnikiem do problemów z rozegraniem partii czy rozwiązaniem zadania szachowego, czuły się bardzo swobodnie i otwarcie poszukiwały wraz z innymi odpowiedzi na swoje wątpliwości i pytania. Nikt nie czuł się gorszy ani nie musiał ukrywać swoich trudności. Florian zaraził swoich rówieśników bakcylem rywalizacji sportowej tak skutecznie, że każdy chciał wygrać i zostać mistrzem tak jak on. Cierpliwe i wielokrotnie powtarzane wyjaśnienia pozwoliły każdemu dziecku osiągnąć sukces na swoją miarę i nie było nikogo, kto by nie zrealizował edukacyjnych celów innowacji. Najlepiej uczniowie nauczyli się stosować szybkie rozwiązania dla sytuacji szach – mat.
Podczas obserwacji stwierdzono, że każdy uczestnik innowacji potrafi:
Nauka gry w szachy rozwinęła u uczniów liczne umiejętności matematyczne w zakresie: logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego i rozwiązywania problemów. Efekty te potwierdziła umiejętność rozwiązywania przez uczniów zadań szachowych i wybierania najlepszej taktyki gry. Uczniowie potrafią obliczyć ruchy potrzebne do osiągnięcia określonego efektu, rozwiązać proste, a niektórzy złożone zadania szachowe. Po początkowych trudnościach wszyscy uczestnicy innowacji umieją poruszać bierkami w odpowiednich kierunkach, wykazując orientację przestrzenną. Niektórzy potrafili przewidzieć ruchy przeciwnika, posługując się intuicją i wyobraźnią.
Podczas rozmów z uczestnikami oraz obserwacji pracy i zaangażowania uczestników innowacji stwierdzono, że każdy uczeń potrafi:
Podczas realizacji innowacji bardzo pomocne okazało się naturalne zaufanie, jakie dzieci okazywały swojemu koledze – instruktorowi, ponieważ Florian po początkowych obserwacjach sam dobierał uczniów w pary. Po pewnym czasie uczniowie zaczęli się łączyć w pary także na podstawie swoich stylów uczenia się i preferowanych zainteresowań – np. piłkarz grał w szachy z drugim piłkarzem, traktując szachownicę jak drugą murawę i na podstawie swoich doświadczeń sportowych samodzielnie wybierając odpowiednią taktykę gry. Humanista grał z humanistą, uczeń lubiący przedmioty ścisłe z uczniem lubiącym przedmioty ścisłe. Okazało się, że podobne preferencje w zakresie uczenia się i zainteresowań skutkują także podobnym poziomem gry. W ten sposób wszyscy skutecznie uczyli się od siebie nawzajem, dla siebie i dla innych. Mimo że podczas lekcji gry panowało dość głośne ożywienie i rozmowy pełne emocji, nikt z uczniów nie naruszył zasad fair play ani ustalonych zasad współpracy. Klasa się ze sobą zżyła, dużo lepiej poznała oraz nauczyła wyrozumiałości i cierpliwości, ponieważ każdy przechodził podobne trudności. Rywalizując, uczniowie okazywali sobie szacunek. Obecnie wielu z nich gra w szachy w swoich domach, umawia się sobą na partie szachów i wciąga rodziców w nową pasję. Florian jako instruktor stał się dla wszystkich uczestników niekwestionowanym autorytetem, co w dobie celebrytów lansowanych przez Internet jest cennym efektem wychowawczym.
Z ankiet skierowanych do uczniów i ich rodziców wynika, że 87,5% uczniów i 100% rodziców uznało zajęcia prowadzone w ramach innowacji za atrakcyjne. Większość respondentów oczekiwała kontynuowania lekcji gry w szachy. Niektóre odpowiedzi sugerowały (31%), że uczniowie niezaawansowani wymagaliby dodatkowego wsparcia w nauce, ale 68% uczestników uważa, że dużo się nauczyło i dowiedziało podczas zajęć. 75% dzieci stwierdziło, że gra w szachy z uczniem jako instruktorem bardzo im się podobała, ponieważ panowała miła atmosfera i dużo skorzystały. Ponad 60% uczniów zadeklarowało, że będzie grywać w szachy w przyszłości. Aż 81,5% rodziców zadeklarowało, że gra z dziećmi w szachy w domu. 100% rodziców uznało, że nauka gry w szachy pomaga w posługiwaniu się wyobraźnią, intuicją, orientacją przestrzenną i ogólnie podnosi zdolności matematyczne.
Podstolice, czerwiec 2016
Tekst i zdjęcia: Izabela Wawrzyk, autorka innowacji pedagogicznej „Szachobranie, czyli uczymy się od siebie nawzajem”