Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach

  • Kalendarium

    Niedziela, 2022-09-25

    Imieniny: Aureli, Kamila

Trzymaj formę razem z nami, mamą, tatą i uczniami!

Czy ktoś wie, że składnikiem chipsów o smaku szynki jest mięso wieprzowe… w proszku?

    A chrupki i jogurty fitness są gorszej jakości niż zwykłe, bo zamiast cukru zwierają słodzik niekorzystnie wpływający na pracę naszego układu trawiennego? Tych i innych rewelacji uczniowie klas IV – VI mogli się dowiedzieć podczas wykładu o zdrowym żywieniu, który dnia 11 marca poprowadziła w naszej szkole pani dietetyk Katarzyna Cybulska. W ramach programu Sanepidu „Trzymaj formę” koordynowanego przez panią Izabelę Wawrzyk uczniowie Szkoły Podstawowej im. św. Kingi w Podstolicach poznają najważniejsze zasady zdrowego stylu życia – ruch i prawidłowe odżywianie. Pani Katarzyna Cybulska przedstawiła dzieciom najnowszą piramidę zdrowia, u podstaw której znajduje się przynajmniej 8 – godziny sen i różne rodzaje aktywności fizycznej, a następnie warzywa i owoce, pełnoziarniste pieczywo i kasze oraz chudy nabiał i białe mięso. Podczas prezentacji uczniowie dowiedzieli się, że ich ulubiona cola zawiera nie tylko ogromne ilości cukru, ale i kwas fosforowy, który dosłownie rozpuszcza zęby, a smakowite żelki owocowe wcale nie zawierają owoców, tylko substancje chemiczne udające ich smak i kolor. Rada na przyszłość? Zawsze czytaj etykiety! Jeśli ich skład zaczyna się od cukru i tłuszczu, a potem następuje litania składników chemicznych, lepiej zrezygnuj i sięgnij po prawdziwy owoc. „To co ja mogę jeść?” – pytali uczniowie. Nabiał naturalny, ciemne pieczywo pełnoziarniste, pasty warzywne, jajka, omlety, kasze i inne zdrowe produkty, a także budynie i lody, które można samemu przygotować w domu. Przepis? Pokrój banana na kawałki, trzymaj przez noc  w zamrażarce i zmiksuj – owoce będą miały smak i konsystencję lodów. Można do nich dodać inne zmrożone owoce, np. truskawki. Smacznego!

Po prezentacji dziewczynki z samorządu Szkolnego przygotowały dla każdej klasy talerz zdrowia: kawałki świeżego ananasa, pomarańczy, grejpfrutów, bananów, winogron i jabłek, które okazały się

o niebo smaczniejsze niż sztuczne przekąski z chemią.

Bardzo dziękujemy pani Katarzynie Cybulskiej za poświęcony nam czas i przekazaną wiedzę. Dzięki nim na pewno łatwiej nam będzie trzymać formę!

 

Podstolice, marzec 2016

Tekst i  foto: JT