Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-19

    Imieniny: Alfa, Leonii

"Dobre wychowanie przez sport i kodowanie" - innowacja-pedagogiczna w oddziale przedszkolnym

W drugim semestrze, w grupie dzieci starszych została wprowadzona innowacja pedagogiczna pod hasłem „Dobre wychowanie przez sport i kodowanie” ze szczególnym naciskiem na rozwijanie kompetencji społecznych. Głównym celem innowacji jest propagowanie właściwych wzorców zachowania, zapoznanie się ze standardami dobrego wychowania,  zadaniowe podejście do stawianych problemów ze szczególnym naciskiem na rozwój kompetencji społecznych.

Innowacja przewiduje  organizację zajęć z zakresu kodowania i programowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz zajęć  sportowych dla przedszkolaków we współpracy z nauczycielem wychowania fizycznego.

Zajęcia z elementami kodowania i programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych będą związane z następującą tematyką: rodzina, koledzy, przyjaciele, emocje, empatia i wiele innych. W nauce kodowania bardzo ważne jest nie tylko uczenie logicznego, krytycznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, ale również umiejętność pracy zespołowej. Efektywność tego typu zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych tradycyjnymi metodami, o czym przekonałam się prowadząc takie zajęcia w tym i poprzednim roku szkolnym.

Wykorzystanie zabaw ruchowych, gier zespołowych to doskonały sposób nie tylko na poprawę samopoczucia, zapewnienia dobrego nastroju, ale również świetny środek wzmacniający rozwijanie umiejętności społecznych. Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, postawy uczciwej rywalizacji, fair play, umiejętności radzenia sobie zarówno z sukcesem jak i porażką, rozwiązywania konfliktów, dokonywania wyboru i krytycznego patrzenia na siebie, a także podporządkowania własnych celów - celom całej grupy.

Celem innowacji jest

  • Propagowanie właściwych wzorców zachowania
  • Motywowanie do stosowania się do zasad savoir-vivre w różnych sytuacjach
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • Zwrócenie uwagi na emocje dziecka, umiejętność ich nazywania, radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
  • Poprawa kondycji, uczciwej rywalizacji, współpracy w grupie
  • Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych

 autor: Beata Ćwiertnia