Szkoła Podstawowa im. św. Kingi w Podstolicach

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-19

    Imieniny: Alfa, Leonii

„Nasz kalendarz wartości” - innowacja pedagogiczna w klasie szóstej

„Dobrze widzi się tylko sercem. To, co najważniejsze, jest niewidoczne dla oczu.”

                                           Antoine de Saint-Exupery

To krótkie, lecz bardzo wymowne motto - pochodzące ze wspaniałej książki „Mały Książę” - zwraca uwagę na fakt, że najważniejsze wartości, uczucia, emocje, wewnętrzne piękno są niewidoczne dla ludzkiego oka. To z kolei sprawia, że koncentrując się na powierzchowności, możemy ich nie zauważyć; często też nie zastanawiamy się, co jest tak naprawdę miarą wartości człowieka.

        Owe motto A. de Saint-Exupery’ego będzie towarzyszyć w tym roku w szczególności u uczniów klasy szóstej za sprawą innowacji pedagogicznej na lekcjach języka polskiego.

        Pomysł i zarys pojawił się w podczas pracy z oddziałem; jest kontynuacją działań wychowawczych zmierzających do wzmocnienia integracji klasowej. Zaobserwowano także potrzebę zintensyfikowania pracy wokół wartości oraz położenia nacisku na współpracę w grupie.

        Wartości stanowią podstawę funkcjonowania każdego społeczeństwa. Nie sposób wyobrazić sobie istotę ludzką pozbawioną zasad, norm, a co za tym idzie - zagubioną w świecie, w którym ulegają zatarciu wyraźne granice pomiędzy dobrem a złem.

            Podstawa programowa języka polskiego w pierwszym punkcie ogólnych celów kształcenia wymienia „wprowadzanie uczniów w świat wartości, w t︎tym ofiarności,,︎ współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji,,︎ wskazywanie wzorców postępowania i ︎︎budowanie relacji społecznych,︎︎ sprzyjając bezpiecznemu rozwojowi ︎ucznia (rodzina, przyjaciele)”1.︎︎ Nauczanie wartości jest więc realizowane na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej, a cel ten jest głównym założeniem innowacji. Novum stanowi obudowanie metodologiczne.

            Innowacja opiera się na wprowadzeniu metody projektu w celu wzmocnienia integracji klasowej, kształtowania i wzmacniania pozytywnych postaw, umiejętności rozróżniania dobra i zła oraz rozwijania kompetencji kluczowych. Odbywać się będzie na lekcjach języka polskiego w klasie VI w następujący sposób:

Za każdym razem uczniowie zostaną podzieleni na różne grupy. Otrzymają od nauczyciela indywidualne instrukcje, a także teksty, i/lub materiały audio, video, linki do stron www. Będą to fragmenty lektur, piosenek, filmów, ale także opisy trudnych sytuacji życiowych widzianych oczyma różnych osób. Każde dziecko otrzyma inne materiały, a wykonanie zadania będzie wymagało komunikacji pomiędzy wszystkimi osobami w grupie. Takie działanie umożliwi kontakt pomiędzy osobami, które jeszcze nie nawiązały bliższej relacji, kształtuje także umiejętność pracy w grupie, co jest niezmiernie ważne z perspektywy obecnych realiów rynku pracy.

Na podstawie materiałów oraz rezultatów własnych przemyśleń - uczniowie będą mieli za zadanie nazwać daną wartość, podjąć próbę jej zdefiniowania, dokonać zbiorowo oceny postępowania wszystkich bohaterów. Zastanowią się, czy w ich życiu pojawiła się dana wartość i w jakich sytuacjach. Ustalają kodeks postępowania w zgodzie z podaną wartością. Następnie zaprezentują przed zespołem klasowym plakat, na którym znajdzie się nazwa wartości, definicja, ocena postępowania bohaterów, przykłady zachowań pozytywnych z życia każdego z uczniów w danej grupie, wnioski, zasady dobrego postępowania. Ich wystąpienie będzie także mogło zawierać elementy przemówienia, wywiadu,  inscenizacji, prezentację multimedialną, własne nagranie itp.

Każdy miesiąc poświęcony będzie innej wartości, stąd nazwa innowacji „Nasz kalendarz wartości”. Prezentacja odbędzie się w każdym miesiącu począwszy od października 2019 r., a plakaty zostaną powieszone w klasie. Od tego momentu uczniowie przez kolejne cztery tygodnie będą zwracać uwagę na obserwację przykładów własnych zachowań zgodnych z daną wartością i na wdrażanie pozytywnych wzorców we własne życie.

Innowacja ta ma na celu przede wszystkim rozbudzenie wrażliwości, wzmocnienie integracji klasowej, kształtowanie i wzmacnianie pozytywnych postaw, kształtowanie umiejętności rozróżniania dobra i zła, rozwijanie umiejętności nazywania wartości i emocji, a także rozwijanie kompetencji kluczowych.

Przewidywane efekty: po wdrożeniu innowacji uczniowie poznają nazwy wartości i emocji, rozwiną umiejętność oceny postępowania własnego i innych, a także skonstruowania kodeksu właściwego postępowania, przybiorą postawę zgodną z pozytywnymi wzorcami, a zwłaszcza zintegrują się w klasie zwracając uwagę na uczucia, emocje, potrzeby innych. Wszak, jak twierdzi A. de Saint-Exupery: „[¼] oczy są ślepe. Szukać należy sercem”.

 

 

 

1 Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, Szkoła podstawowa, język polski, MEN, 2017